Στοματικά έλκη: Διάγνωση & Θεραπεία

Η εκδήλωση στοματικών ελκών είναι πολύ κοινή στο γενικό πληθυσμό. Αν και κατά κανόνα δεν πρόκειται για κάποια πολύ σοβαρή πάθηση, είναι εξαιρετικά ενοχλητικά για τους ασθενείς.

Οι συνηθέστεροι τύποι στοματικών ελκών είναι:

1. Έλκη που δημιουργήθηκαν από μικρούς τραυματισμούς

Εάν κάποιος έχει μία αιχμηρή άκρη σε κάποιο δόντι (π.χ. επειδή έσπασε η άκρη του) ή τεχνητές οδοντοστοιχίες που δεν εφαρμόζουν σωστά ή κακότεχνες εμφράξεις (σφραγίσματα), οι παράπλευροι ιστοί μπορεί να τραυματιστούν, δημιουργώντας έλκος. Αυτά τα έλκη, συνήθως θεραπεύονται άμεσα μόλις το πρόβλημα που δημιούργησε την πληγή αποκατασταθεί.

2. Άφθες

Οι περισσότεροι άνθρωποι κάποια στιγμή στη ζωή τους, βγάζουν άφθες. Συνήθως η πρώτη φορά είναι κατά την διάρκεια της εφηβείας και τα έλκη είναι συνήθως διαμέτρου μικρότερής από 5mm ενώ δημιουργούν έντονο αίσθημα πόνου. Μπορεί να εμφανίζονται είτε ένα ή δύο έλκη είτε πολλά μαζί κάθε φορά. Οι ασθενείς συνήθως δεν έχουν κάποιο άλλο σύμπτωμα πέρα από τον πόνο στο στόμα. Τα έλκη χρειάζονται περίπου μία με δύο εβδομάδες για να θεραπευτούν, ενώ έχουν την τάση να επανεμφανίζονται.

Καμιά φόρα τα έλκη μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερα (μεγαλύτερα από ένα εκατοστό σε διάμετρο) και να χρειαστούν μήνες για να θεραπευτούν.

Η αιτία εμφάνισης των άφθων είναι πολυ παραγοντική. Θεωρείται πως προκαλούνται από το ίδιο το ανοσοποιητικό μας σύστημα, ενώ είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν σε περιόδους εντόνου stress. Σε κάποιες περιπτώσεις συνδέονται με την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων, ενώ είναι πιο πιθανό να εμφανιστούν κατά την διάρκεια της περιόδου στις γυναίκες και όχι στην εγκυμοσύνη. Άλλες αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν την εμφάνισή τους είναι η έλλειψη βιταμίνης Β12, φολικούοξέος ή σιδήρου. Σε σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να εμφανίζονταιλόγω δυσανεξίας στηγλουτένη.

3. Άλλες αιτίες

Κάποιες ιογενείς λοιμώξεις μπορεί να προκαλούν στοματικά έλκη όπως επίσης και ο καρκίνος του στόματος. Για αυτό το λόγο συνίσταται, σε περίπτωση που αυτά δεν υποχωρούν σε εύλογο χρονικό διάστημα να ζητείται η συμβουλή γιατρού.

Θεραπεία

Η θεραπεία των άφθων είναι συμπτωματική και μπορεί να περιλαμβάνει πλύσεις με αντισηπτικό στοματικό διάλυμα ή αλατόνερο ή χαμομήλι με νερό, τη χρήση ειδικής κρέμας που δημιουργεί ένα προστατευτικό στρώμα πάνω από τα έλκη. Ο πόνος αντιμετωπίζεται με τοπικά αναισθητικά ή παρακεταμόλη.

Σε κάποιες περιπτώσεις ο γιατρός μπορεί επιπλέον να συστήσει την χρήση φαρμάκων που περιέχουν κορτιζόνη.

Για οποιαδήποτε ερώτηση έχετε παραμένουμε στη διάθεσή σας!